Der er mange måder at komme i gang med programmering i folkeskolen på. Programmering er ikke nødvendigvis en kompentence, der er brugbar om 15 år -isoleret set. Men det kan også være en måde at udvikle andre kompetencer, som er knyttet til det 21. århundrede. Fx innovation, kreativitet, samarbejde og digital dannelse.
Her er en oversigt over nogle rigtig fine og nemme programmer, som ikke kræver store IKT-kompetencer fra lærerens side. Det er alle ressourcer, der er baseret på VPL -visual programming language. Det vil sige, at eleverne ikke skal taste ord ind i lange kodelinjer, men blot flytte rundt på visuelle blokke, der hver især repræsenterer en kode; en bevægelse.
Tynker
Ved du SLET IKKE, hvor du skal starte, så start her! Du behøver absolut ingen forberedelse. Bare sæt eleverne til at hente app’en, og de er i gang. App’en er flot, gennemarbejdet, sød og enkel at gå til.
.
Tynker har jeg brugt en del med 3. og 4. klasse. Den er smart opbygget, så niveauet udvikler sig roligt, og eleverne lærer langsomt at bygge mere og mere på. Den introducerer basisformuleringer a la “hvis ikke”, “indtil” og “gentag”. App’en er på engelsk, men man kan lave en ordliste eller arbejde med begreberne i engelsk. Min oplevelse er, at eleverne lynhurtigt tager det til sig.
Universet er super fint, og der er mange forskellige baner og sværhedsgrader.
Cargo-Bot
Appen minder lidt om Tynker, bare med et “mindre sjovt” univers.
Her skal der flyttes kasser. Programmér kranen, så den flytter kasserne hen til det endelige resultat. Det er også nemt at gå til -og måske ikke så kreativt og innovativt, da man som sådan ikke skaber noget. Man får dog en forståelse af at sætte et stykke elektronik til at foretage en række forudbestemte handlinger.
Lightbot
Lightbot er lidt mere avanceret end nogle af de foregående og kan sagtens være udfordrende for voksne også. Det kan minde om en svær udgave af Tynker.
Scratch
Scratch er webbaseret. Det er virkelig populært og klart et af de meste kendte programmeringsressourcer. I modsætning til def oregående apps, der leget programmering ind, så er det her et reelt værktøj. Her kan eleverne programmer en lille tegnefilm, et spil eller hvad med et syngende fødselsdagskort!
Scratch er på dansk i de fleste funktioner og kan bruges fra ca. 8 år.
Det lægger op til stor kreativitet og der er frit spil til at få ideer og skabe.
ScratchJr
Her er Scratchs lillesøster. ScratchJr er en app til iPad, der er tiltænkt aldersgruppen fra 5 til 7 år. Der er langt færre ord end i Scratch, hvilket naturligvis også begrænser mødet med de kendte programmeringstermer. Det er dog perfekt til aldersgruppen. De får en forståelse af, hvad programmering er, og hvordan de kan tilrettelægge rækker af handlinger.
Man kan vælge at gennemgå elementernes betydning inden opstart eller hænge dem op i klassen med forklaringer.
Hopscotch
Her er en iPadbaseret app, der kan minde lidt om Scratch. Hopscotch er designet til iPad, og der kan derfor bruges funktioner som fx at tilte iPad’en til programmeringen. Hopscotch er rimelig simpel og egnet til 8-12 årige.
Sphero
Sphero er en lille programmerbar robotbold. Der hører både spil og styreprogammer til den, men også programmeringsapps med mulighed for selv at skabe spil.
Skal vi lære at programmere?
Og så læs lige denne artikel…:
Derfor skal du ikke lære at programmere!
Og vil du videre med programmering, så tjek Hour of Code.
Jeg har lavet to guides:
2014-guiden til Hour of code
2015-guiden til Hour of code