Litterære sms-samtaler i undervisningen

Sms-er i undervisningen? Forstyrrende mobiler?

Dette indlæg handler om at bruge genren sms i undervisningen. Og faktisk skal man slet ikke bruge en telefon.

I min 4. klasse har vi blandt andet arbejdet med at skrive fiktion og fortolke.

Det kan man jo gøre på alle niveauer, så dette indlæg henvender sig til alle fra indskoling til voksne.

I dag fik de til opgave at lave en sms-samtale mellem hovedpersonen og en biperson fra en film eller bog.

Fokus var på at tydeliggøre problemet eller højdepunktet fra handlingsbroen.

Fra Gyldendal, Fandango

 

Eller at gøre pointen i historien meget tydeligt. Altså finde det centrale.

Jeg ville gerne have dem til “at slå hovedet på sømmet”. At lave nogle skarpe smser, som virkelig gav et indblik, tog det vigtigste eller måske havde et glimt i øjet.

Der måtte godt være noget at læse mellem linjerne.

Det er en ret subtil opgave, som for nogle var ret svær. De var dog alle helt vilde med den. Selvfølgelig.

sms chat
Min besked til eleverne

 

Vi brugte : smsgenerator. Med denne kan man taste og redigere beskederne, det syntes jeg var nødvendigt, da de både lavede fejl undervejs og havde brug for at lave det om.

Jeg er også glad for: ios7text.com, fordi layoutet er så fint og man kan tilpasse alle oplysninger på skærmen, men der kan man ikke redigere i beskederne, når de først er tastet ind. Og det dur ikke til en 4. klasse.

Man kan bede eleverne om at være troværdige mod universet og sproget, eller man kan lade dem udfolde sig.

Her det Fordo, der skriver med “Grimme Gandalf” -og indholdet og udbyttet er jeg i tvivl om… 😉
covers_1xzo0bauceeorky5so97q7rm

 

 

Denne her er nok en af mine favoritter. Den er kort og ret præcis. Spot on.

Eleven har så lige suppleret med den skønne leg (sarkasme kan forekomme), hvor eleverne giver et klaps, når klokken er 10.10.

 

covers_8y9ghgezraqjjnsf5e8osl

 

Hobitten og Ringenes Herre er i høj kurs i min 4. klasse. Her et bud igen. Denne gange med lidt mere indhold, synes jeg. Og jeg synes, at parodien lykkes ret fint.
gandalf-den-gay

 

Nogle af eleverne kastede sig over klassikere, som Den lille Rødhætte, der smser med bedstemor.
Bliver smserne for lange, må man lave to billeder. Her er der kun den første del med.

gen

 

Det er vigtigt at tale med eleverne om hvem ejeren af telefonen er og hvem der skriver i den anden ende. Det er nemt at blive forvirret som her, hvor Madicken skriver med mor. Men der er byttet rundt på smserne. En detalje i forhold til selve formålet, men alligevel god at få med.

igen

 

Kan du se sms-samtaler blive brugt i din undervisning?

Og hvilken litterær sms-chat så du gerne?

 

Og måske vil du lave emojihistorier?

Så se her: Emoji-historier