Hvad synes du egentlig eleverne får mest ud af?
- At svare på en opgave?
- At selv konstruere en opgave?
Hvad gør dine elever mest?
Jeg gætter på, at de mest svarer på opgaver. Det gør de fleste nemlig.
Derfor skal du også lade dem konstruere en opgave med mellemrum.
Når eleverne selv konstruerer opgaver får de ret meget ud af.
Giv dem konstruktionsansvaret for en opgave, fordi du gerne vil:
- sætte elevernes kompetencer og viden i spil
- have eleverne til at være aktive
- gøre eleverne til producenter og ikke bare forbrugere
- give eleverne større ejerskab
- giver eleverne styrken og selvværdet i at kunne bidrage
- have mere tid til at støtte eleverne end at forklare din opgave
- skabe et miljø hvor alle er bidragsydere
- have et elevcentreret klasserum
Jeg synes en ludoplade er meget nem at starte ud med. Alle kender den og den kan bruges i alle fag.
Skal de bevæge sig, tale om historie, skrive eller regne på de forskellige felter? Eller måske nævne kemiske forbindelser?
Uanset hvad, så er det eleverne, der sidder i førerstolen og sætter deres viden i spil.
Bare print den ud, og bed eleverne om at lave et spil i en bestemt retning.
Print den på to A4 eller et A3.
I dag lavede vi et matematikspil, hvor der skulle slås med flere terninger og regnes. Og så måtte man rykke tre felter frem.
Der var MEGET stor motivation for at rykke hen på et spørgsmålsfelt.
Og det bedste af det hele er, at jeg ikke har lavet opgaven. Det har de selv! 😉