Hvorfor målstyret undervisning og synlig læring IKKE er det samme.

For et år siden tweetede jeg dette:

Det er på tide med et blogindlæg om emnet. Især fordi, der har været skrevet så uendeligt meget om målstyring. Skal læringsmål være for klassen som helhed, for den enkelte elev, for den enkelte time osv.?

 

Artikler på Folkeskolen.dk:

  1. Mål for hver eneste elev var ikke intentionen
  2. Det giver ikke mening uden individuelle mål
  3. Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker
  4. Kritikerne har båret ved til misforståelsen om individuelle mål

 

 

Her får du mit take på hvad der er målstyret, og hvad der er synligt. Og hvad du overhovedet skal bruge det til. Jeg bygger det udelukkende på egne tanker og erfaringer, så vil du have forskningsbaseret materiale må du videre.

 

Målstyret undervisning (læring)

Ja, det hed jo målstyret UNDERVISNING fra starten, men eftersom vi mere og mere er optagede af elevernes læring og mindre og mindre af decideret undervisning, kunne vi faktisk tale om

  1. målstyret undervisning
  2. målstyret læring

Det gør dog ikke den store forskel, når fokus er det målstyrede. Lad os forholde os til den målstyret undervisning.

Målstyret undervisning handler om at sætte mål for undervisningen. At reflektere over hvad eleverne skal lære. Fokus flyttes fra aktiviteter: “Vi skal læse H. C. Andersen!” til “Vi skal vide hvad et kunsteventyr er!”

Mange lærere reagerer på det målstyrede ved at sige: “Det har jeg da altid gjort!” Det synes jeg er sejt! Jeg har ikke altid gjort det. I mine første år som lærer var jeg i en kultur, hvor vi sagde: “Hvad skal vi lave?” Lad os lave en tegneserie, spille et spil, skrive nogle ord, lave et rollespil osv.

Yderlige handler den målstyrede undervisning ikke blot om at vide, hvad målet er, men at eleverne ved hvad målet er, og at de arbejder i retning af det.

Det handler altså om at fortælle, skrive, visualisere, samtale om, ja danse (hvis det skulle være!) målene. Jeg synes, det virker ret enkelt og effektivt. Det er trods alt nemmere at sige, hvad vi arbejder hen mod end, at eleverne ikke har en anelse.

Der er mange måder at arbejde målstyret på. Selv bruger jeg termometre. De er også fine at tale udfra for eleven.

 

Læs om mit arbejde med mål

 

Synlig læring

Synlig læring handler om læring, der kan ses. Det kan være i form af “beviser på læring”. Det kan være synliggørelse af processer, forbedringer, udvikling. Det kan være en væg med elevprodukter, video af refleksioner og det kan også være de termometre eleverne farver. Altså ikke selve målene, men det, at eleven reflekterer (farver).

 

 

Synlig læring handler om proces. Hvad er jeg i gang med? Hvordan kommer jeg videre? Hvad kan jeg sige om min proces, og det jeg laver?

Kan jeg vise, at jeg er kommet i mål? Kan jeg lave et bevis på læring?

 

 

Det er klart, at der er altid er mange faktorer på spil, og masser af unøjagtigheder. For så nemt er det jo ikke bare at vise, hvad man selv har lært. Endnu sværere og upræcist er det, hvis man som lærer vil synliggøre, hvad eleverne har lært. Så vil det jo mere bliver: “Det har vi arbejdet med. Det var aktiviteterne.”

 

Læs mere om feedback

 

Og hvorfor de to er uafhænige af hinanden

Nu til den vigtige pointe: Målstyret undervisning og synlig læring er ikke automatisk tilstede blot den ene er. De er to uafhængige elementer, som på nogle punkter forstærker og styrker hinanden, men som sagtens kan være uden hinanden.

 

Målstyret uden synlighed læring

Elevern har mål, men får ikke synliggjort læring, udvikling, produkter og resultater.

 

Synlig læring uden målstyring

Eleven har ikke mål men får synliggjort læring, udvikling, produkter og resultater.

 

Jeg synes målet må være at have begge dele til stede samtidigt. Jeg synes, at målstyret undervisning uden synlig læring bliver lidt tomt og mister sin styrke. Omvendt når jeg og eleverne heller ikke at synliggøre alt i hverdagen. Selv når vi ikke synliggører læring finder det altså sted og er værdifuldt.

 

Husk den ustyrlige læring

Jeg synes, den synlige læring er vigtig. Det er opløftende at se det, eleven har lært. Det kan sådan set være underordnet med målstyring, så længe der er synlig læring. Det kan åbne op for, at hvad som helt kan læres. At hvad som helst, der læres er godt og har værdi. Når eleven lærer noget, der ikke stod i målene skal vi altså anerkender det og hylde det.

Husk, at alt det, der ikke er styret af mål og alt det, der ikke er synliggjort også kan have stor værdi. Hvor er det dog fedt, når eleverne lærer noget vi ikke havde mål for. Hvor er det dog fedt, når eleverne lærer noget, vi ikke får synliggjort.

 

Målstyret undervisning og synlig læring har stor værdi, men det betyder ikke, at der ikke foregår noget, når vi hverken målstyrer eller synliggører.

 

 Icon made by Freepik from www.flaticon.com