Ingen skolestart 2016 uden Pokemon Go!
Her får du først en kort intro til hvad Pokemon Go er, hvis du ikke selv har været i gang endnu.
Og så får du en guide til at bruge Pokemon Go i undervisningen, så kan du fange eleverne lige der, hvor de er topmotiverede.
Intro til Pokemon Go
Pokemon Go er en app til din mobil, hvor du bevæger dig rundt i byen, landet, ja verden og fanger Pokemons. Appen kører via GPS og du kan se på kortet hvor du er, og hvor der er pokestops og gyms. Disse er tit placeret ved lidt særlige steder. Fx seværdigheder, springvand eller statuer.
Når man møder en Pokemon viser den sig på skærmen sammen med en pokeball, som er den bold, du sviper op for at fange Pokemons. Det kan kræve et par forsøg lige at lære at “kaste” på den rigtige måde. I dette skærmbillede tænder telefonens kamera og du ser derfor din Pokemon med augmented reality (AR) som vi kender fra fx Sphero og Aurasma.
Læs om læring med AR her
Skal det være nemt at fange Pokemons er det dog et godt trick at slå AR fra. Glæden
ved AR er dog, at du kan tage et skærmprint af en Pokemon i din have, foran Eiffeltårnet eller på din arbejdsplads.
Og der er jo meget, meget mere i spillet. For du skal jo både samle XP, stige i levels, udvikle Pokemons, samle Pokeballs og kæmpe i gyms.
Mere om tricks, gyms og udvikling af Pokemons, læs den ultimative guide her.
Bliv klog på gyms her.
Ideer til Pokemon Go i undervisningen
Som udgangspunkt kan du bruge samme aktiviteter, som ved computerspil, fortællinger, film, bøger og øvrige modaliteter. Skal eleverne fx lave en instruerende tekst behøver indholdet ikke være afgørende. De kan fx både lave en instruktion til at spejle et æg, sætte en printer op eller ja; spille Pokemon Go. Så tænk bredt og tænk i dine vante aktiviteter. Mange af dem kan sagtens overføres til Pokemon Go.
Og her kommer min pointe med Pokemon Go i undervisningen. Jeg ser ikke Pokemon Go (isoleret set) så anvendeligt, når det gælder opfyldningen af FFM. Men du kan sagtens inddrage Pokemon Go og lave aktiviteter omkring Pokemon Go, som kan kobles til FFM, årsplaner og læringsmål.
Aktiviteter omkring Pokemon Go
Aktiviteterne kan selvfølgelig bruges i mange fag, på kryds og tværs og der indgår elementer af flere fag. For overskueligheden har jeg delt det op i mere traditionelle fag.
Primært danskfaglige aktiviteter
- Skriv en instruerende tekst. Sådan kommer du i gang med Pokemon Go
- Lav en wiki om Pokemon og Pokemon Go. Hvad er fx Pokestops, Gyms, Pokeballs.
- Lav en screencast om Pokemon GO. Gennemgang af spillet.
- Skriv en berettende tekst. Sådan fangede jeg min sidste Pokemon.
- Lav en tegneserie om en Pokemonjagt. Tag skræmprint på ruten og sæt dem sammen med lidt tekst.
- Skriv en fantastisk fortælling om din avatars oplevelser. Der var jeg, disse Pokemons fangede jeg.
- Skriv karakteristikker af Pokemons, du har fanget. Udseende, opførsel, styrke osv.
- Skriv en artikel om Pokemon Go-feberen.
- Skriv et blogindlæg om det positive og negative sider ved Pokemon Go. Argumenter, debatter og perspektiver.
- Lav en præsentation af de vildeste Pokemon Go-historier fra verden. Søg på nettet. Der er masser.
- Lav en trailer til Pokemon Go. Hvordan ville du reklamere for det.
Lav nemt en trailer med Adobe Spark
Primært matematikfaglige aktiviteter
- Beregn hvor lang tid der er gået i loggen. Fx mellem første og sidste aktivitet. Mellem hver aktivitet. Eller i gennemsnit.
- Lav et diagram over Pokemons. Hvor mange har du af hver. Hvor mange slags.
- Opret et fælles Excelark i klassen (fx i Onedrive) med optællinger over Pokemons. Hvilke kolonner skal med? Fx hvornår, hvor, navn, antal XP modtaget.
- Lav statistikker over Pokemons. Fx vægt og højde.
- Lav statistikker over Pokestops: Hvor, hvor mange pokeballs fik du.
- Undersøg Pokemonshoppen. Lav beregninger. Hvordan ville du bruge dine penge, hvad kan du købe.
- Valutaberegninger i shoppen. Hvad er kursen for Pokécoins. Hvad er forholdet. Er der ægte valuta det minder om.
Primært natur/teknologi-aktiviteter
- Kom med ideer til udvikling af spillet. Hvad skulle være anderledes?
- Arbejd med kort. Planlæg en rute. Følg den i Pokemon Go.
- Beregn hvor langt der er til nærmeste Pokestop. Eller en rute forbi de tre nærmeste og tilbage.
- Lav en fagbog med tekster om Pokemons. Find inspiration i traditionelle dyrebøger.
- Planlæg hvad der skal sølges i shoppen. Hvad skal det kunne.
- Undersøg AR. Hvad er det, hvor bruges det.
Primært musisk-kreative aktiviteter
- Komponer musik til spillet. Hvilken stemning? Hvilke instrumenter/lyde
- Sy din yndlingspokemon som stofdyr. Fyld med vat
- Mal din Pokemon. Fx i fire forskellige farver, med fire forskellige teknikker eller i fire forskellige stilarter.
- Mal et Pokemonunivers. Hvordan ser der ud.
- Design en Pokemon.
- Design et spilinterface.
- Konstruer en leg i skolegården baseret på Pokemon Go.
- Lav et rollespil. Fx om en der fanger en Pokemon, tager til et Gym eller leder rundt.
- Lav et galleri. Tag et billede, hver gang du fanger en Pokemon. Hvor var det, hvordan ser der ud.
- Lav en grafisk illustration. Dette er Pokemon Go. Fx et mind map, en rundtur eller en infografik.
Se hvordan eleverne kan lave infografikker
Særlige behov og Pokemon Go
Der har efterhånden været et par ret fede historier om folk, der normalt ikke kan lide at færdes ude, som pludselig får motion, kommer væk fra computerskærmen og ud i verden.
Fx her fra tv2: Pokemon har fuldstændig ændret mit liv.
For elever, der har det lidt svært socialt, giver det tit mening og ro at være fælles om noget tredje. Når det man samles om er en fælles interesse, noget der virkelig optager dem, kan det være nemmere at indgå i relationer.
På en skole for børn med autisme i Australien har de fx haft glæde af Pokemon Go.
Yderligere aktiviteter med Pokemon Go i undervisningen
14 ways to bring Pokemon Go to school
Ways to use Pokemon Go in class