Hvordan siger du velkommen til et nyt skoleår?

Hvordan slår du tonen til den nye relation an?

Jeg har to punkter du måske kan sætte på din to do-liste.

Velkomstbrev

Jeg synes et velkomstbrev til skolestart er en rigtig god og tryghedsskabende basisting for et skoleår.

Også når det er til den klasse, du har haft i tre år.

Velkomstbrevets formål kan fx være at:

  • informere
  • skabe tryghed
  • afdække forventninger
  • stille krav
  • byde velkommen
  • komme med praktiske oplysninger
  • præsentere personale

Velkomstbrevet kan fx indeholde

  • oplysninger om lokale og mødetider
  • mål for den første uge
  • anekdoter fra lærernes sommerferie
  • liste over ting eleverne skal medbringe første dag

Min velkomstbreve har set meget forskelige ud gennem årene og har haft vidt forskellige formål. Desværre har jeg ikke rigtig gemt dem. Jeg har dog et lille eksempel her, hvor formålet var, at vise engagement og glæde ved arbejdet samt tydeliggøre, at vi så arbejdet om børnene som et tæt samarbejde med forældrene.vekomstbrev

 

 

Her kan du se mit nyeste velkomstbrev, hvor du også får en fornemmelse af den didaktik og pædagogik, der er toneangivende i klasserummet.

Velkomstbrev

Husk i øvrigt, at forældrene har mange ting, som de ikke ved eller er klar over. Der er så mange ting, vi som lærere tager som en selvfølgelighed.

Måske kender du det at nogle forældre spørger om noget, hvor du tænker: “det ved alle da”. Det kan være hvad eleverne skal medbringe, hvor de skal møde, om de skal have sutsko med osv. Det er en god øvelse at tænke igennem hvad man måske ikke ved som elever og forældre -og hvad der kunne være effektivt at tydeliggøre som personale.

De sidste par skoleår har jeg lagt meget vægt på indretningen og de fysiske rammer. Derfor fik eleverne sidste år til opgave at komme med tre ting:

  1. en plante/blomst
  2. et billede fra deres sommerferie
  3. et billede af dem selv i ramme.

Billederne bruge vi til at hænge op og tale ud fra og planter skabte hygge i klassen. Og skulle der sidde en udskolingslærer og tænke “sikke noget indskolingspjat”, så kan jeg garantere, at det er sjovt, rart og engagerende for alle -OGSÅ på lærerværelset.

Jeg synes, at relationsarbejdet er noget af det vigtigste, man kan gribe fat i som lærer. At vise lidt af hvem man er som menneske. At inspirere til at eleverne viser hvem de er som menneske.

Hvilket leder mig til næste element.

Præsentationstale

Jeg havde sådan en fin snak med en dygtig kollega om præsentationen, når man møder en ny klasse. Hvad siger man?

Man kan selvfølgelig sige noget om forhold, børn, bolig, men man kan også starte på det vigtige relationsarbejde. Man kan give noget af sig selv.

Tænk på når du har været til et oplæg, hvor oplægsholderen slog tonen an på en virkelig fed måde og introducerede sig, så du allerede sad på kanten af stolen! INDEN det overhovedet var startet.

Sig fx:

  • når jeg spiser is vælger jeg ALTID vanilje
  • hvis man kender mig godt ved man, at jeg læser hver uge
  • jeg bruger helst min tid på at suse ned af et bjerg med sne på
  • hvis jeg skulle have 12 i noget, så ville det nok være i at stege spejlæg perfekt
  • min bedste vane er at pumpe min cykel hver måned

Mulighederne er uendelige. Find noget med et glimt i øjet. Der kan ligge så meget i sådan en præsentation. Du viser eleverne, at du gider dem, at du er dig og at du forventer et engagement.

 

Hvordan vil du præsentere dig selv?

Kommentarer

Leave a Reply

Your email address will not be published.