Jeg er meget optaget af det 21. århundredes kompetencer. Her får I en gennemgang af kompetencerne og hvad jeg især har fokus på.
Første gang jeg mødte 21st skills var på p21.org.
Der er en ret fin oversigt.
Læring i det 21. århundrede dækker i deres opstilling fire områder:
- Fælles mål
De tre overbygninger, som fordeler sig på:
- Liv og karriere
- De fire K’er
- IKT
Jeg er især optaget af de fire K’er:
- Kollaboration
- Kommunikation
- Kreativitet
- Kritisk tænkning
Læs om de fire k’er
I praksis er ikke så væsentligt om vi kalder det innovation eller kreativitet, samarbejde eller kollaboration. Det er de samme ting, der er på spil i undervisningen, men det kan være relevant at blive enige om hvordan det skal udføres i praksis eller hvilket tegn man kigger efter.
Hør mig tale om kompetencerne her:
I arbejdet med eleverne i forbindelse med innovationsprojekterne, vi har lavet, har jeg taget udgangspunkt i 21skills.dk.
Der er gennemgang af, hvordan man kan arbejde med de centrale begreber på flere niveauer.
Fx kollaboration. Fra niveau 1 til niveau 5:
I det seneste innovationsprojekt blev eleverne bedømt på disse tre kriterier. Det er godt at vælge ud, hvad man har fokus på -og hvad eleverne skal have fokus på. Være konkret og synliggør det med eksempler.
Jeg vil senere komme med endnu flere praksiseksempler på HVORDAN vi dyrker 21st skills. Til en start kan du læse om KARMA, der er mit fokus på fem områder.
Mere om det 21. århundredes kompetencer