Undervisning uden matematikbog
Reklame: Gave fra skaberne (uden aftale om omtale!)
Jeg har ikke nogen matematikbog, som jeg følger slavisk.
Jeg arbejder med undersøgende matematik, matematik i en sammenhæng og matematik, der anvendes.
Det giver rigtig stor mulighed for at differentiere, og for at eleverne er i gang med forskellige aktiviteter på samme tid. Jeg er vild med det.
For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at eleverne har nogle selvkørende aktiviteter. Noget de kan selv. For så er jeg frigivet til at sidde med en mindre grupper, hvor der er mere fokus på det sproglige og problemløsende. Hvor jeg kan hjælpe dem med strategier metoder.
Et meningsgivende spil
Når eleverne laver selvkørende aktiviteter, er det vigtigt, at det også giver mening og ikke bare er endeløse spaltestykker.
Det skal også helst være en aktivitet, der fornyer sig selv. Det skal altså være noget, eleverne kan gå i gang med igen og igen uden at det bliver trivielt -eller at jeg skal kopiere 28 nye sider.

En af løsninger er det her spil: Multi Math. Det er altså virkelig godt!
Spillet består af seks kategorier af kort med hver deres farve. Eleverne slår med en terning, der bestemmer hvilket kort de skal trække. På kortet er der en opgave uden tekst. Så spillet kan spilles af alle -uanset læseniveau.

Jeg er især glad for de gule og sorte kort, fordi de henholdvis er kort, hvor der skal lave bevægelse og fortælles en regnehistorie. Det er for mig det, der gør at spillet kan mere end andre matematikspil. Det favner altså ret bredt.


Og eleverne? De synes det er sjovt! For så snart der er noget med en terning og tilfældighederne i hvilket kort de skal trække, så er de på.
Jeg synes spillet passer godt til at spille i ca. 20 minutter. Det er ret fint i værkstedsrotation. Man kan sagtens deles om et spil i flere grupper, så der kan være flere i gang med spillet samtidigt.
Reklame: Jeg har fået spillet i gave, men har ingen aftale om at skrive om det. Jeg ville uden tvivl have bestilt det selv. Det koster bare 250 kroner.
Jeg håber, at det også kan være noget for nogle af jer. Vi er i hvert tilfælde rigtig glade for det. Det er en ret nem måde at få bredt matematikundervisningen lidt ud på.