Min datters mad kan lære dig om innovation
Min datter må selv vælge hvad hun kommer på sin mad. Og det gør hun så.
Hun spiser musli med mælk og ristede løg på.
Hun spiser yoghurt med peanuts, kokos og parmesan.
Hun spiser grønstagsvafler med bacon og flødeskum.
Og ja, bare bacon med flødeskum.
Og hvad er min opgave?
- At lukke munden for begrænsende og snævre kommentarer. Fx: “Aij, det kan man da ikke. Det lyder underligt. Det smager nok ikke godt”
- At lade min datter gøre sine egne erfaringer
- At smile og opmuntre
- At stille reflekterende spørgsmål. Fx: “Hvad smagte bedst sammen? Hvad smager det mest af? Hvad vil du blande en anden gang?”
Det vigtigste ord i et klasserum med plads til innovation
Det er meget enkelt.
Du skal være god til at sige: “JA!”
“Ja”, giver mulighed for så mange eleverfaringer, som du ikke kan overføre til eleverne. Når du på forhånd ved noget ikke kan lade sig gøre, så ved du det, fordi du har gjort dig din egen erfaring. Det skal du også lade eleverne gøre.
Og så skal du skabe muligheden for at eleverne gør sig nogle nye og fede oplevelser -drevet af deres egen motivation.
Nogle gange siger vi nej til de mærkeligste ting, fordi vi er så vant til at sige nej, styre og lukke døre. Måske skal bonusspørgsmålet: “But why?!” indføres. HVORFOR siger du nej? Er det virkelig nødvendigt
Kom i gang med elevledelse
To eksempler fra min hverdag
Jeg øver mig i at sige “ja”. Når jeg stiller en opgave om at skrive den sammen fortælling fra to perspektiver: jeg- og tredjepersonsfortæller. Så siger jeg ja, når to elever spørger om de må lave to små film, der viser perspektiverne.
Er jeg i tvivl kan jeg jo spørge “but why må de ikke?” 😉
Hvad er formålet? At de skriver? Eller at de forstår synsvinkler. Hvad fordrer bedst deres forståelse og læring? Hvornår er de mest engagerede og motiverede?
I det andet eksempel arbejdede vi med Pokemon Go og statistik i matematik. Formålet var at kunne lave en dataindsamling, bruge Excel og oprette diagrammer.
To piger var meget optaget af at have to hjem. At være skilsmissebarn og fordelingen mellem mor og for i ferier og weekender. De spurgte, om de måtte lave en undersøgelse af det. Og svaret var selvfølgelig: JA! Mit mål er, at eleverne arbejder med menigsfyldte opgaver, der motiverer dem og støtter op om de faglige mål.
Læs om Pokemon Go i undervisningen
Innovation og dårlige ideer
Nye ideer, sjove opfindelser og seje løsninger kommer sjældent som den første umiddelbare ide. Nogle gange er det ide nummer 27, der er den bedste. Nogle gange er det en fejl, der leder til en løsning.
Måske kender du historien om Post-its? At limen var en fejl. Den var simpelthen for dårlig til at holde -og sådan blev Post -its til. Sedlerne med den “dårlige” lim blev et hit, for nu kunne de tages ned igen uden at skade overfladen.
Hvis vi er hurtige til at sige nej og afvise ideer, står vi i vejen for elevernes motivation, gode løsninger og måske geniale produkter.
Når du siger ja til dine elever lærer du dem tre ting:
- Jeg er noget værd
- Mine ideer er noget værd
- Jeg kan få ideer og følge dem
Læs mere om innovationsøvelser