At tælle
I indskolingen er det at kunne tælle og have talkendskab helt fundamentalt.
Fælles mål lyder:
- Eleven kan anvende naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge
- Eleven har viden om enkle naturlige tal
- Eleven kan foretage enkle beregninger med naturlige tal
- Eleven har viden om strategier til enkle beregninger med naturlige tal
I 1. klasse gælder det om at lade eleverne tælle rigtig meget og på mange måder.
Perler
Perler er rigtig gode, når der skal tælles. Se bare alle fordelene:
- De er sjove at have mellem fingrene
- Der kan konstrueres alverdens ting med dem
- De findes i utallige farver
- Rigtig mange elever har dem hjemme.
Tællehalskæder
Jeg laver tit tællearmebånd eller tællehalskæder med mine elever.
En tællehalskæder er en kæde med perler i samme farve. Typisk fem eller ti ens perler i træk.
Det er en super visuel måde at tælle på, regne med eller visualisere tal.
Se bare eksempler her:
Her er tre måder du kan bruge tællehalskæden på:
- Start hver time med at eleverne viser et par tal du siger til deres sidemakker. “Vis 12. Vis 23”.
- Lad eleverne bruge halskæden som en kugleramme. Visuel hjælp til plusstykker.
- Slut hver time med at eleverne går rund mellem hinanden. Når de mødes to og to, skal de sige hvor mange perler deres makker viser på kæden.
Perleplader
Vi har også lavet perleplader og skrevet “matematiske oplysninger” Altså noget eleverne kunne tælle.
Og de børnestaver selvfølgelig 🙂
Du kan også vælge at lave små søjlediagrammer over hvor mange perler, de har brugt af hver farve.
I starten var min plan, at de skulle tælle hvor mange perler, de havde brugt, men det gav ikke mening. Det var for svært. Så en anden gang skal vi planlægge det INDEN.
Hvordan holder man nemt styr på hvor mange perler man bruger?
Det at tale strategier er meget givende og vigtigt i matematik. En strategi kunne være at sætte en streg for hver gang man havde sat 10 på. En anden kunne være en der satte perler på og en hjælper der talte. Eller kunne man veje perlerne inden og efter?