Hovedregning
Eleverne skal træne hovedregning fremfor spaltestykker. Alt det eleverne ikke kan regne i hovedet, har de hjælpemidler til. Det kan være en lommeregner eller en app. Det er altså målet, at de bliver så gode som muligt til at regne i hovedet. Udregninger på papir har langt mindre værdi, da det er sjældent er den mest optimale måde, at regne noget ud på.
Spil og strategier
At blive god til hovedregning handler i mine øjne om at kende til en masse forskellige strategier. At kunne jonglere rundt med tallene og fx vide hvilke tal, der tilsammen giver 10. Vide hvor meget, der er tilbage, når man har fjernet tre fra syv. Kunne lave 20 på ti forskellige måde.
Altså at have et godt talkendskab på rygraden.
En af måderne at udvikle sit talkendskab på er at bruge det. Spille en masse spil, hvor det blive gentaget igen og igen.
“Først til 12” er et genialt spil, til at få de små hovedregninger på plads. Så eleverne uden at tænke ved, at 3+4=7.
“Først til 12” kræver bare tre terninger og en spilleplade med felter fra 0 til 12.
Jeg har lavet en fin spilleplade med regler, du kan hente her:
Først til 12