De gamle årsplaner
Nu da forberedelsesugen nærmer sig har jeg gravet i arkiverne og fundet to tidligere årsplaner for dansk og matematik 1. klasse.
Der er selvfølgelig sket noget, siden jeg lavede dem, og de ville se anderledes ud i dag. Jeg er dog stadigvæk tilfreds med dem, fordi de er lavet af lyst og engagement. De er ikke bare en bundtning af mål fra FFM, og jeg tror faktisk, at de giver mening for forældrene.
Årsplan dansk 1x_1_3Årsplan 1v matematik (2016_10_11 17_27_59 UTC)
Jeg har også lavet en meget tung årsplan på fælles mål. Indrømmet; mere af pligt end lyst:
De nye årsplaner
I år bliver det noget anderledes, da vi kører med Meebook.
Årsplanerne bliver lavet i Meebook.
https://vimeo.com/125019980
Det største problem for mig er, at der i Meebook i høj grad er tale om en aktivitetsplan. Det er i mine øjne ikke en årsplan. En årsplan skal omhandle hvordan eleverne skal lære.
Jeg har tænkt mig, at lade min årsplan bestå af tre dele:
- Meebooks oversigt
- Et følgebrev om hvordan eleverne skal lære -og hvordan forældrene støtter op
- Et oplæg (og måske en aktivitet) på første forældremøde om matematiske forståelser og kompetencer
Jeg oplever, at noget af det mest givtige fra årets start er at formulere, hvordan eleverne skal lære. Fagene har ændret sig så meget siden forældrene gik i skole. De har ingen chance for at forstå undersøgende matematik, børnestavning og projektopgave, da de ikke selv har oplevet det.
Brug lidt tid på didaktik i forældrehøjde, så har du opbakning resten af året. Fortæl dem med konkrete eksempler hvordan de kan støtte deres børn.